بسم ا... تاریخ: 30/02/95 اداره ی آموزش وپرورش منطقه ی شاوور مجتمع آموزشی و پرورشی آیت ا... طالقانی نام ونام خانوادگی: .......................................... نام پدر: ................................... آزمون نوبت دوم فلسفه پایه ی چهارم/آموزشگاه جامی/زمان:50دقیقه/طراح: شـریـفی 3صفحه | |||
ردیف | الف: صحیح یا غلط بودن سؤالات زیر را با علامت (×) مشخص کنید. | بارم |
|
1 | معتزله به شیعه نزدیک تر و از عقل فلسفی و استدلالی بهره مند بودند. ص غ | 25/0 |
|
2 | کهن ترین مسئله ی فلسفه، مسئله امکان ذاتی است. ص غ | 25/0 |
|
3 | از نظر ملا صدرا اصالت با وجود است نه ماهیت. ص غ | 25/0 |
|
ب:گزینه ی درست را با علامت (×) معلوم نمایید. | |||
4 | مهم ترین فیلسوف سیاسی اسلام.
الف): ابن سینا ب): فارابی ج):افلوطین د): صدرالمتألهین | 25/0 |
|
5 | بنا به رابطه ای که در آن محال است محمول بتواند عارض موضوع گردد. حکما اثبات می کنند که.... ، ....است.
الف): خداوند – واجب الوجود ب): انسان – ممکن الوجود
ج): شریک خداوند – ممکن الوجود ج): شریک خداوند – ممتنع الوجود | 25/0 |
|
6 | علت را آن گاه که وجود معلول به نحوی به آن وابسته است ...... می گویند.
الف): علت تامّه ب): علت ناقصه ج): علت فاعلی د): علت صوری | 25/0 |
|
7 | منظور از معلم ثانی کیست؟ الف): ملا صدرا ب): ابن سینا ج):سهروردی د): فارابی | 25/0 |
|
8 | بر اساس حرکت جوهری هیچ نقطه ی ...... در جهان طبیعت یافت نمی شود. الف): ثابتی ب): متحرکی ج): متغییری د): ثابت و متحرکی | 25/0 |
|
مهر مدرسه |
ج:جمله های زیر را با کلمات مناسب کامل کنید. هرمورد5/0نمره | |||
9 | اساسی ترین مفهوم و مدار همه ی بحث های ما بعدالطبیعه .....................................است. | 5/0 |
|
10 | ماهیّت هر شیئ عبارت است از ..............................آن شیئ. | 5/0 |
|
11 12 | شیء تا به مرحله ..............................نرسد موجود نمی شود.
در برهان ..............................از تقدم علت بر معلول استفاده شده است. | 1 |
|
13 14 | فرشته شناسی یکی از ارکان ..............................ابن سیناست.
ابن سینا ..............................را عالم کبیر صغیر می داند. | 1 |
|
15 | ذات باری تعالی که خود هستی مطلق و مبداء همه ی واقعیات جهان است نور محض است و سهروردی با الهام از قرآن کریم از او به ..............................تعبیر می کند. | 5/0 |
|
16 | فلسفه ی اشراق بر پایه ی یک ........................................استوار است که در آن ، مشرقِ جهان ، نور محض یا جهانِ فرشتگان است. | 5/0 |
|
17 | عارف تنها راه وصول به حقیقت را ..............................می داند و عقل را در طریق معرفت مرکبی کُندرو می داند. | 5/0 |
|
18 | حکما کلام را حکمت ..............................و فلسفه را حکمت برهانی می نامند. | 5/0 |
|
19 | نظریه ی ................................................نظریه ی « وحدت در عین کثرت و کثرت در عین وحدت » خوانده می شود. | 5/0 |
|
د: پاسخ دقیق و کافی دهید. | |||
20 | چرا فلسفه اسلامی به فلسفه مشّإ معروف شده است؟ | 5/0 |
|
21 | دو مورد از آثار غزالّی را نام ببرید. | 5/0 |
|
22 | مبانی حکمت اشراق را بنویسید.
| 2 |
|
23 | دو مورد از کتاب های صرفاً فلسفی سهروردی را نام ببرید. | 1 |
|
24 | متکلمان غالباً استدلال های خود را بر چه مبنایی استوار می کردند؟ | 5/0 |
|
25 | اسفار اربعه را بنویسید.
| 2 |
|
26 | جوهر و عرض را شرح دهید.
| 1 |
|
27 | در حکمت متعالیه ی ملا صدرا منظور از «موجود متغییر» چیست؟ | 1 |
|
28 | نظریه ی «فقر وجودی» (امکان فقری) را به طور خلاصه بیان کنید.
| 1 |
|
29 | از نظر علامه ی طباطبایی چه نوع مفاهیمی از طریق علم حضوری به دست می آیند؟(3مورد)
| 5/1 |
|
30 | مهمترین اثر علامه طباطبایی چه نام دارد؟ | 5/0 |
|
31 | چرا غربی ها برای دیگر فرهنگ ها اصالتی قائل نیستند؟
| 1 |
|
جمع20نمره
وبلاگ دبیرستان نظامی روستای میان آب...برچسب : نمونه سوالات رانندگی کالیفرنیا,نمونه سوالات آیین نامه,نمونه سوالات پیام نور, نویسنده : 6nezami-school0 بازدید : 248